Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2008

Πρελούδιο Ι

Όλα ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 1997.

Σε ένα χώρο συγκέντρωσης φοιτητών, εν μέσω ενός μεγάλου πανηγυριού παντού γύρω μου, σε μια πόλη μακριά από δω.

Εκεί, ένας φιλόδοξος διοπτροφόρος wannabe famous neurosurgeon, μας κοίταξε με βλέμμα που ελίχθηκε με χάρη ανάμεσα σε καπνούς αγνώστου προέλευσης, γκέλαρε σε μεθυσμένες στρουμπουλές ιραλανδέζες, σε νορβηγίδες με χαριτωμένα ονόματα όπως Gunvor, Ugstar και άλλα που ταιριάζουν πιο πολύ σε βασιλείς Viking, και κατέληξε ζαλισμένο λίγο έκκεντρα από τον τελικό του προορισμό. Ύστερα, μας κάρφωσε με τον αφοπλιστικό του αφορισμό:

«Λοιπόν, έχω καταλήξει ότι υπάρχουν τρεις θεωρίες για την κατανόηση του γυναικείου μυαλού: Η θεωρία του σκληρού δίσκου, η θεωρία της αψογοποίησης και η θεωρία του ***.» Κατά τη διάρκεια της παύσης που ακολούθησε, ο ΣΔ δίπλα μου, τον κοίταξε με το βλέμμα που θα τον έκανε διάσημο τα επερχόμενα χρόνια.


Ερωτήματα κατέκλυσαν το μυαλό μας:

Τι θέλει να πει ο ποιητής; Πως τη σκέφτηκε αυτή τη σοφία; Θα μας κάνει κοινωνούς της μεγαλοφυούς σύλληψης ή φοβάται ότι θα εξαπολύσει τη Δύναμη; Τι σκατά σημαίνει ***; Γιατί τρεις θεωρίες για κάτι τόσο μονοδιάσταστο όσο το γυναικείο μυαλό και όχι μία, uber alles θεωρία, η ενοποιημένη Θεωρία Που Τα Εξηγεί Όλα; Και τέλος, και πάνω από όλα τα άλλα, γιατί να θέλει ένας άνθρωπος να ονομάσει το ξανθομάλλικο αγγελούδι του «Gunvor»;

Όλη μου τη ζωή την πέρασα εξηγώντας τα ανεξήγητα με εγγυημένη αποτυχία. Σ' όλη μου τη ζωή ακούω θεωρίες. Ξέρω ότι με καταλαβαίνετε. Θεωρίες για σχέσεις, για φιλίες, για δουλειές, για το φλερτ, το σεξ, το γάμο, τους άντρες, τις γυναίκες, την κοινωνία, το ποδόσφαιρο, τις διακοπές, τους γονείς, Πώς να την Κατακτήσετε: The manual, Χ Κανόνες για Ευτυχισμένο Γάμο / Σχέση / Φιλία, Η Μεγάλη Ταξινόμηση των Σχέσεων, Μνημονικός Κανόνας για να Καταλάβετε τις Γυναίκες, θεωρίες, θεωρίες…

Η Gunvor με πλησίασε απειλητικά. Το προ ημιώρου νάζι στο βλέμμα της είχε οριστικά υποχωρήσει αμαχητί μπροστά στη ακατανίκητη θολότητα του αλκοόλ. Τουλάχιστον τώρα της ταιριάζει λίγο περισσότερο το όνομα, σκέφτηκα.

Αντέδρασα αντανακλαστικά. Εγώ δε θα γίνω θεωρία, σκέφτηκα. Μεθυσμένη ψηλή νορβηγίδα, βόρεια, καταμεσίς του αγνώστου; Ευχαριστώ δε θα πάρω. Κατέγραψα την εμπειρία στο σκληρό δίσκο, κοίταξα το αψογοποιημένο σώμα και είπα «Δε μας *** ρε Gunvor;». Δεν…

Ο αρχηγός δε μας εξήγησε τίποτα. «Θα σας πώ αύριο», είπε, αλλά μας ξέχασε. Το βράδυ κύλησε ήσυχα, και πριν κοιμηθώ, στην εστία, σκεφτόμουν τι σπρώχνει τους ανθρώπους να οργανώνουν τη γνώση και να ερμηνεύουν τα φαινόμενα. Να κατασκευάζουν θεωρίες που βασίζονται στην προσωπική εμπειρία και παρατήρηση, με μια αθώα γενίκευση που προσπαθεί να εξηγήσει τα πάντα με 3-4 βασικούς κανόνες. Θεωρίες Ιδίας Προέλευσης. Άχρηστες Θεωρίες.

My God, how naïf, σκεφτόμουν, δευτερόλεπτα πριν με συνταράξει ένα βροντερό χτύπημα στην πόρτα μαζί με μια αγριοφωνάρα που ούρλιαζε κάτι που έμοιαζε με το όνομά μου. Μια γενετική μνήμη, εμφυτευμένη από ιστορίες των γονιών μου για τη χούντα και των παππούδων μου για την Κατοχή, μου προκάλεσε μια έκρηξη φόβου, και με κατέκλυσε μια αίσθηση ότι με βρήκαν κι ότι θα σαπίσω στα μπουντρούμια.

Ήταν η Gunvor.

…Σχεδόν Άχρηστες Θεωρίες.

2 σχόλια:

Hypocrite lecteur είπε...

Επιτέλους ξεκινάμε... Μετ΄από χρόνια μελέτης των Άχρηστων θεωριών, ήρθε η ώρα.

Παράξενος Ελκυστής είπε...

Όπως λέει κι ο Φιλήμων εγώ το 97 πήγαινα σχολείο.